MyBlog.TQ.my

I dont know why they call me WIRA.. is there any differences? also been bitten by mosquito...!! same rite? haks...smile...

Thursday, July 30, 2009

MeNaRa CoNd0NG - TELUK INTAN

MENARA CONDONG TELUK INTAN

Nie 1st Pose aku kat dalam menara yang selama suku abad nie aku hanya pandang dari luar sahaja walaupon menara nie aku dah kenal sejak dari dalam perut mak aku lagik..
terukkan aku?
dah la duduk teluk intan, menara condong nie pon aku tak penah naik..bukan taknak naik..nanti kalau kata nak sangat orang kata aku ''PERAK'' pulak bak kate orang perak..perak nie batak..

Nie lah rupa menara kebanggaan kami rakyat TELUK INTAN-PERAK


CONDONG tak ?
Kalo korang tengok dulu2 sebelum kena tambak ngan simen kat bawah dia memang lagi condong..

Nie pemandangan kat tingkat 2 MENARA CONDONG nie..
banyak cerita sejarah yang di pamerkan untuk tatapan sekalian umat manusia yang nak panjat masuk dalam menara nie..termasuk aku..tapi kira aku dah dapat lesen la..sebab aku dah naik..untuk korang yang belum lagi..pegi la cecepat sebelum menara nie runtuh!!
Tingkat atas menara nie ada tangki ayor..(kata orang perak)..kata orang lain air..kata orang utara ayaq..kata orang banjo ..banyuk!!
Menara nie banyak kisah sejarah yang tersendiri termasuk pernah menjadi jajahan takluk tentera JEPUN untuk menjadi menara pemerhati dan mengawal tangki air untuk penduduk pada masa itu.
Tu lah serba sedikit sejarah yang aku tau selain rekabentuk PAGODA dan jam yang telah di sedekahkan dari OVERSEA..nak tau lanjut bukak sejarah TELUK INTAN kat google or memana korang suke..



Aku pose lagi..
kat tingkat 3 lak nie..tengok susunan batu zaman dulu..
sampai sekarang tak runtuh lagi tau..!!


Last but not lease.
Salam buat semua dan selamat enjoy buat yang membaca.
TQ



2 Comments:

Blogger ~Kh@idru$~ said...

Huhu..
teringat tul kat kg..
aku pun bangga jadi warga PERAK!!~~

7/30/09, 7:54 PM  
Blogger fadzlan said...

ape kejadahnye baru naik..
xgune la jadik org tlk anson cenggini..

8/19/09, 8:46 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home